Generalforsamling 2020
Dagsorden. Forslag. Beretning. Referat.
Haveforeningen LYNGEN. Lundtoftevej 81, 2800 Kgs. Lyngby
Generalforsamling
Onsdag den 23. september
2020 kl. 19:00 i HF Stadions fælleshus.
Dagsorden:
1.
Valg
af dirigent og referent
2.
Godkendelse
af sidste års referater, den ordinære generalforsamling.
3.
Bestyrelsens
beretning.
4.
Haveforeningens
årsregnskab.
5.
Der
er indkommet forslag til ændring af-, og tilføjelser til ordensbestemmelserne
fra bestyrelsen.
Se venligst vedlagte
bilag.
6.
Der
er indkommet forslag til ændring af-, og tilføjelser til vedtægterne fra
bestyrelsen. Se venligst vedlagte bilag.
7.
Valg
af bestyrelsesmedlemmer:
Formand Steen Tolstrup (have 40) På valg i ulige år.
Kasserer Solveig Lundtofte (have 15) Modtager genvalg.
Bestyr. medlem Lise Voigt (have 49) På
valg i ulige år.
Bestyr. medlem Christian Becker (have 5) Modtager genvalg.
Bestyr. medlem Julie Henkelman (have 46) Modtager
genvalg.
Suppleant Louise Stokkendal (have 47) Modtager ikke genvalg.
Revisor 1 Bodil Madsen (have 41) (Ny). Modtager valg.
Revisor 2 Kirsten Thomsen (have 35) På valg i ulige år.
Revisorsuppleant Jan Fynbo (Have 9) Modtager
genvalg.
8.
Valg
af festudvalgsmedlemmer:
Medlem Annelise Steengaard (have 40) modtager
genvalg.
Medlem Inge Christiansen (have 26) (Ny). Modtager valg.
9.
Eventuelt.
Under dette punkt kan intet vedtages.
med venlig hilsen
Bestyrelsen
Forslag. Generalforsamling 2020
Bestyrelsens forslag til ændringer og
tilføjelser til ordensbestemmelserne.
Forslag nr. 1. Generelt stk. 8. Ændring af
ordensbestemmelser.
Toiletdøren skal altid aflåses og
vinduer lukkes efter benyttelse af toiletbygningen.
Forklaring; Der er eksempler på, at udefra kommende
har benyttet toiletbygningen om aftenen, og svinet med øldåser og andet affald.
Det skal bemærkes at HF Stadion også altid har
aflåst deres toiletbygning.
Forslag nr. 2. Lejeforhold stk. 5. Tilføjelse til
ordensbestemmelser.
”Foreningens medlemmer kan først skrive sig på
den interne venteliste efter medlemskab i 1 år”.
Forslag
nr. 3. Hus og have stk. 1. Ændring af ordensbestemmelser.
Ved nyt byggeri. ”Alle bygninger (undtagen
drivhuse) skal være mindst 2,5 meter fra lodskel”.
Forklaring: I den nye lejekontrakt
(stk. 8 Byggeri) er afstanden til lodskel sat til 2,5 meter.
Dokumentation for
tegnet brandforsikring skal fremsendes til bestyrelsen.
Forklaring: Ifølge
foreningens ordensbestemmelser er det pligtigt at ha en brandforsikring i et
anerkendt ikringsselskab
Forslag nr. 5. Hus og have stk. 12. Ændring af ordensbestemmelser.
”Hækken skal klippes minimum
1 gang om året på det tidspunkt bestyrelsen fastsætter”.
Forslag nr. 6. Hus og have stk. 14. Tilføjelse til ordensbestemmelser.
Mod nabohæk skal haven i et stykke på 30cm fra
lodskel altid holdes fri for krybende beplantning som ukrudt og græs samt
jordskydende beplantning som f.eks. padderokker, skvalderkål, snerler og lign.
Forslag nr. 7. Hus og
have stk. 15.
Ændring af ordensbestemmelser.
”Kemisk ukrudtsbekæmpelse er ikke tilladt”.
(Fremgår også af ny lejekontrakt).
Der er i sæsonen 2 mindre containere til
haveaffald placeret ved lågen til haveforeningen. Desuden bliver der kun i
foråret opstillet en stor container. (Pris ca. kr. 7.600,-).
Forslag nr. 9. Hus og have stk. 18. Ændring af ordensbestemmelser.
Der opstilles 2 store containere til haveaffald,
som vi altid har haft.
Ordningen med de 2 små haveaffaldscontainere
fortsætter. (pris ca. kr. 11.600,-)
Forklaring: Nedstemmes forslag nr.8 og 9 fortsætter
den eksisterende ordning med 2 store containere henholdsvis 1 st. om foråret og
1 stk. om efteråret. (Pris ca. 8.000,-).
Bestyrelsen.
L
Bestyrelsens
årsberetning 2020 for haveforeningen Lyngen
På
generalforsamlingen 2019 afgik hele bestyrelsen. Der skulle derfor vælges en
helt ny bestyrelse, hvilket voldte dirigenten meget arbejde med at lokke
eventuelle emner frem. Med trusler om prygl, regn, sne og tordenvejr samt
Kolonihaveforbundets overtagelse af haveforeningens administration med store
udgifter til følge, lykkedes det at lokke en ny bestyrelse frem.
Det skal
siges at bestyrelsesarbejdet for en helt ny og ”lidt” uerfaren bestyrelse
voldte en del problemer, sådan ca. 20 minutter. Derefter kørte det bare på
skinner. Naturligvis med god hjælp fra den afgående bestyrelse, ikke mindst fra
Marianne Modest have 48, der som det allervigtigste bistod vores nye kasserer
med råd og vejledning.
Vi har holdt
8 bestyrelsesmøder i årets løb, og det er gået i god ro og orden. Alle
bestyrelsesmedlemmer har bidraget positivt til haveforeningens ve og vel.
April
2019:
Den 2.
februar var have 44 blevet vurderet. Den første på venteliste ville godt købe,
men sælger (sønnen) ville have en overpris, hvorefter salget gik i stå, og det
blev først genoptaget i juli.
Der blev ved
hjælp af Solveig Lundtofte have 15 oprettet en facebook-gruppe for havens
lejere. Man skal kontakte Solveig for at blive optaget i gruppen. Gruppen
bruges til mange gode ting som f.eks. ”Kan jeg låne en stige” ” har nogen lidt
rød maling” ”jeg har et skab til afhentning”. Altså et forum til glæde og gavn
for medlemmerne.
Den 28.
april var foreningens flagdag. Flaget blev hejs under afsyngelse af ”Der er
ingenting der maner som et flag går til tops”. Det var nogle festlige timer for
de ca. 25 fremmødte. Foreningen serverede en lille en til ganen samt kager og
kaffe med videre. Tak til festudvalget (Annelise have 40 og Susanne have 32) for
indsatsen og det gode hjemmebag.
Stor
container til haveaffald blev opstillet 27/4. Stadig lidt problemer med plastik
og andet uvedkommende affald samt haveaffald som rammer ved siden af containeren.
Vi ønsker, at det bliver bedre fremover.
Maj
2019:
Den 3. maj
blev have 2 vurderet. Salget gik i stå, idet sælgers børn ikke kunne beslutte
sig til, om de ville overtage haven.
Den. 9. maj
blev have 34 vurderet, og blev den 31/5 solgt til Annette Bekner.
På
bestyrelsesmødet den 22. maj blev vedtaget, at hæve ventelistegebyret til kr.
200,- om året samt kr. 200,- for at tilmelde sig listen.
Juni
2019:
Der var
tilmeldt 7 haver til Kredsens havebedømmelse som blev foretaget af Grethe
Bjerregård
Den 14. juni
blev have 2 solgt til nr. 10 på ventelisten, Anette Frydling Rasmussen.
Den 23. juni
blev kommunen kontaktet fordi nogen havde set en rotte. På kommunen sagde de at
”lidt” rotter i kolonihaver var almindeligt, og de anbefalede, at man opsatte
klapfælder. Ib Sylvest i have 16 har en rottehund, som er særdeles effektiv, og
han kommer gerne på besøg med hunden, hvis der skal snuses rotteboer op. Have
49 har været en del plaget af mosegrise. De troede først det var rotter, men
det var altså mosegrise. Hvis i derfor falder over et af disse dyr, så spørg
lige dyret hvilken slags det er.
Juli
2019:
Bestyrelsen
besluttede at gøre et forsøg med 2 mindre haveaffaldscontainere placeret ved
lågen til arealet. Disse containere kom midt i juli og har været godt brugt. De
har begge været fyldte hver gang de skulle tømmes. Om denne ordning skal
fortsætte, vil generalforsamlingen afgøre den 25. marts 2020.
Den 27. juli
blev der afholdt den årlige damefrokost. Dette er et arrangement som ligger
udenfor bestyrelsens indflydelse, men er ikke desto mindre et godt initiativ.
Foreningens formand udtaler: ”Som nabo til den sidst afholdte damefrokost kan
det konstateres, at det var et højlydt og ret morsomt arrangement”. Initiativtagerne
til dette arrangement er opmærksomme på nye lejere, som vil få en henvendelse,
når tiden nærmer sig til næste sammenkomst.
Den 28/7
blev have 44 igen sat til salg, denne gang til vurderingsprisen. Haven blev
derefter solgt til Benyamin Eskander.
Lise fra
bestyrelsen havde et positivt møde med kommunen vedrørende beskæring af de
gamle træer, som omkranser arealet samt ordning af vores veje og stier. Sagen
skal følges op, ellers sker der ikke noget.
August
2019:
Vores
hjemmeside, som blev redigeret af Peter Hof have 25, stod for at skulle lukkes ned
af flere årsager. Vi kontaktede derfor en hjemmesidedesigner, som vi imidlertid
synes var for dyr. Det blev derefter besluttet, at vi måtte prøve selv, hvilket
vi gik i gang med. Det var ikke uden bryderier og natarbejde, men med gode råd
og hjælp fra Peter Hof lykkedes det. Den nye hjemmeside er ikke så fornem og
fancy som ofte ses, men den er overskuelig, enkel og nem at finde rundt i. Det
var også meningen, idet den forholdsvis nemt kan redigeres af andre, hvis det
skulle blive aktuelt.
Der har
været sendt tilmeldinger ud om sommerfesten. Der tilmeldte sig 23 voksne og 5
børn. Det var en rigtig hyggelig fest med god stemning. Festen blev holdt på
Bagsværd Station, og for nye havelejere skal bemærkes, at det er Haveforeningen
Stadions Klub- og festhus, som ligger bag toiletbygningen. Der var amerikansk
lotteri, og der blev uddelt præmier til vindere af havebedømmelseskonkurrencen.
Nr.1 blev have 10. Nr. 2 blev have 40. Nr. 3 blev have 48.
Den 30/8
blev have 14 vurderet.
Bestyrelsen
vedtog at ordning med grus for kr.35,- pr bør skal bortfalde. Det var en stor
underskudsforretning, idet nogen åbenbart glemte at betale.
September
2019
HF Stadion
holdt 75. års fødselsdag med reception på Bagsværd Station. Blandt andre deltog
også bestyrelsen fra Lyngen.
Den 27/9
blev have 32 vurderet.
Oktober
2019
Have 14 og
have 32 var igennem hele ventelisten uden at finde en køber. Begge haver blev
derfor af sælgerne sat til salg på det ”fri” marked.
Formanden og
kassereren deltog i Kredsens formands- og kasserer møde som blev afholdt på
Lindegården. Der blev vi præsenteret for en kladde til den ny lejekontrakt med
kommunen. Der skulle afholdes flere møder før underskrift. Vi havde i øvrigt
også nogle rettelser at foreslå.
November
2019
Der blev
lukket for vandet af erfarne vandmænd. Der må nok fremover forudses udgifter
til nye hovedhaner i visse haver, samt udgifter til tærede rør og fittings samt
almindeligt vedligehold. Bestyrelsen har allerede afsat lidt på budgettet og
agter fortsat at ”spare op” til dette arbejde.
December
2019
Den 23/12
blev have 32 solgt til Pernille Lunde. Sælgeren var Susanne, som nu er flyttet
udenfor kommunen. Susanne var foreningens rengøringsdame vedrørende
toiletbygningen. Der skulle derfor findes en ny mand/dame til opgaven. Det blev
heldigvis Annette Bekner have 34, som efter sit cv skulle være ret erfaren.
Bestyrelsen takker allerede for din indsats.
Januar
2020:
Den 10.
januar kom den underskrevne lejekontrakt med kommunen. Den blev udsendt til
foreningens medlemmer. Desværre var der flere faktuelle fejl også i denne
kontrakt. Kommunen bakser altså fortsat med vores nye lejekontrakt. Den skulle
komme ret snart, færdig og underskrevet. Den vil derefter blive rundsendt.
Februar
2020:
Den 14/2
blev have 14 solgt til Jan Weiss og Anne Rømer Nielsen. Den 18/4 Gik Salget
tilbage indenfor fortrydelsesfristen på grund af div. fejl på bygningen.
Den 23/2
bliver have 39 vurderet. De hidtidige lejere er flyttet udenfor kommunen
Lise fra
bestyrelsen har som opfølgning på træer, sti og vej igen haft møde med den
ansvarlige på kommunen. Et rigtig godt møde hvor der blev spadseret rundt på
hele arealet. Det blev lovet, at der snarligt bliver afhøvlet på vores stier,
og det blev lovet, at visne og utidige grene bortskæres fra træerne omkring
arealet.
Bestyrelsen
Desuden:
Fra
bestyrelse skal lyde et rigtig hjertelig velkommen til årets nye lejere:
Annette
Bekner, have34.
Anette
Frydling Rasmussen, have 2.
Benyamin
Eskander, have 44.
Pernille
Lunde, have 32.
Der skal
også lyde en tak til Kurt, som er vores solide flaghejsemand. Også tak for
indsatsen til vandmændene der sørger for, at vi har vand og ikke har vand.
Som ny på
jobbet med rengøring bydes også Annette Bekner en tak fordi du vil.
Og så en tak
fra bestyrelsen til festudvalget, revisorer og alle de andre der ind imellem
bruger lidt kvalitetstid på at forsøde livet i haven for os alle.
Rigtig
god sommer i haven i 2020.
HF
Lyngen.
Referat af ordinær generalforsamling onsdag den 23.
september 2020.
Formanden
bød velkommen til de 30 deltagere fra i alt 21 haver.
Dagsorden:
1. Valg af dirigent og referent.
Formand Steen Tolstrup blev valgt til dirigent og
konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indkaldt.
Julie Henkelman, have 46, blev valgt som referent.
Der blev derefter valgt 2 stemmetællere. Jan Fynbo,
have 9, samt Peter Hoff, have 25.
2. Godkendelse af sidste års referat fra den
ordinære generalforsamling.
Referatet blev godkendt uden kommentarer.
3. Bestyrelsens beretning.
Beretningen blev godkendt uden kommentarer.
4. Haveforeningens regnskab.
God detaljeret gennemgang af årsregnskabet ved
kasserer Solveig Lundtofte, have 15.
Der var ingen nævneværdige kommentarer til
regnskabet.
Kassereren fik ros af forsamlingen og regnskabet
blev godkendt.
5. Indkomne forslag fra bestyrelsen til ændring
af- ordensbestemmelserne, samt tilføjelser til samme.
Forslag 1.
Generelt stk. 8.
Toiletbygning foreslås aflåst hele året.
Forslaget blev forkastet med 6 stemmer for og 26
imod.
Forslag 2. Lejeforhold stk. 5.
Foreningens medlemmer kan først skrive sig på den
interne venteliste efter medlemsskab i 1 år.
Forslaget blev vedtaget.
Forslag 3. Hus
og have stk. 1.ֶ
Ændring af ordensbestemmelser jvf. ny lejekontrakt.
Ved byggeri (efter godkendelse af ny lejekontrakt)
skal alle bygninger (undtagen drivhuse) være mindst 2,5 m fra lodskel.
ֶTilføjelsen til
ordensbestemmelserne blev godkendt.
Forslag 4. Hus
og have stk. 3.
Tilføjes til ordensbestemmelserne.
Dokumentation for tegnet brandforsikring skal
fremsendes til bestyrelsen.
Forslaget blev vedtaget.
Forslag 5. Hus
og have stk. 12.ֶ
Hækken skal klippes minimum 1 gang om året, på det
tidspunkt bestyrelsen fastsætter.Forslaget blev vedtaget.
Forslag 6. Hus
og have stk. 14.
Mod nabohæk skal haven i et stykke på 30 cm. fra
lodskel altid holdes fri for krybende beplantning som ukrudt og græs samt
jordskydende planter som f.eks. padderokker, skvalderkål, snerler og lign.
Forslaget blev vedtaget.
Forslag 7. Hus
og have stk 15.ֶ
Kemisk ukrudtsbekæmpelse er ikke tilladt. (Fremgår
af ny lejekontrakt).
Forslaget blev vedtaget.
Forslag 8. a-b-c. Hus og have stk. 18.
8 a. Der
er i sæsonen 2 mindre containere til haveaffald placeret ved lågen til
haveforeningen. Ingen store containere forår og efterår.
Pris årligt ca. kr.3.600,-
Eller:
8 b. Der
er i sæsonen 2 mindre containere til
haveaffald placeret ved lågen til haveforeningen. Der bliver desuden i foråret
opstillet 1 stor container. Pris ca. kr.7.600,-
Eller:
8 c. Der er i sæsonen 2 mindre containere til haveaffald placeret ved lågen til
haveforeningen. Desuden bliver der både forår og efterår opstillet 1 stor
container. Pris ca kr.11.600,-
Mange udtrykte stor tilfredshed med de små haveaffaldscontainere
og ville gerne beholde dem.
Man mente samtidig ikke at kunne undvære de store
containere forår og efterår.
Forslag 8 c blev derefter vedtaget.
6. Tilføjelser og ændringer til Vedtægter
§4 stk. 9.
Medlemsskabet ophører ved medlemmets opsigelse
eller foreningens ophævelse af lejemålet efter reglerne i medlemmets
lejekontrakt.
Peter Hoff, have 25, foreslog ordlyden ændret til:
Medlemsskabet ophører ved medlemmets salg af have eller foreningens ophævelse af lejemålet efter
reglerne i medlemmets lejekontrakt.
Denne ændring blev godkendt.
Vedtægtændringer kan kun vedtages
med 2/3 fremmødte haver. Forslaget kunne derfor ikke i sin ordlyd vedtages.
Bestyrelsen indkalder senere til ekstraordinær generalforsamling.
§10 stk. 2.
Generalforsamlingen vælger hvert
år 2 suppleanter til bestyrelsen.
Ændres til: Generalforsamlingen
vælger suppleanter efter behov.
ֶÆndringsforslag til §10 stk. 2
blev af forsamlingen forkastet.
7. Valg af bestyrelsesmedlemmer:
Kasserer Solveig Lundtofte. (Have 15) Blev
genvalgt.
Bestyrelsesmedlem Christian Becker.
(Have 5) Blev genvalgt.
Bestyrelsesmedlem
Julie Henkelman. (Have 46) Blev genvalgt.
Suppleant Peter
Hoff. (Have 25) Blev valgt.
Revisor 1. Bodil
Madsen. (Have 41) Blev valgt.
Revisorsuppleant.
Jan Fynbo. (Have 9) Blev genvalgt.
8. Valg af festudvalgsmedlemmer:
Annelise Steengaard.
(Have 40) Blev genvalgt.
Inge Christiansen.
(Have 26) Blev valgt.
9. Eventuelt:
Jan Fynbo. (Have 9) forespurgte, om der kommer
nogen fra forbundet eller Kredsen til kommende generalforsamlinger da han
savnede, at kunne stille spørgsmål til.
Formanden havde tidligere meddelt, at der var
rettet henvendelse, men på grund af corona, udsat generalforsamling m.v. kunne
der ikke komme nogen. Vi spørger igen til marts 21.
Jan beklagede sig over vurderingsmændenes standard.
Solveig Lundtofte kunne fortælle om 2 nye
vurderingsmænd som begge er håndværkere.
Formand Steen Tolstrup fremførte, at køber bliver gjort opmærksom
på, at de selv kan lade huset undersøge af fagfolk.
Der var herefter ikke flere der ønskede ordet og
derfor takkede Formanden for god ro og orden på generalforsamlingen.
Dirigent: Steen Tolstrup:__________________________
Referent: Julie Henkelman:________________________
Formand: Steen Tolstrup:_________________________